מיסים | אודות מסקלופדיה | דיני מסים | מיסוי בינלאומי | מיסוי מקרקעין | תכנון מס | מס-טיפ לשאלות | הרשמה למבזק המס | תקנון אתר | צור קשר
חיפוש מידע לפי א' - ב'

נטל המס

(13-10-09)
נכתב ע”י אלי דורון, עורך דין - ירון טיקוצקי, עורך דין (רואה חשבון)

נטל המס (אנגלית Tax burden או Tax incidence) הוא שמו של מדד המבטא את ההיקף הכספי של המסים שגובה המדינה מתוך סך התוצר בפרק זמן מסוים (בדרך כלל שנה).
נטל המס הוא סכום של שני חלקים: נטל המס הישיר (שהוא מס המוטל על הכנסה כמו מס הכנסה, תשלומי הביטוח הלאומי, מס חברות וכו' ביחס לתוצר) ונטל המס העקיף (שהוא מס המוטל על הצריכה כמו מע"מ, מס רכישה וכו' ביחס לתוצר). מדד נטל המס אינו משקלל את שוויוניות גביית המס אלא את היקפו הכולל בלבד. 

נטל המס הוא נתון חשוב לבחינת מצב המשק. נטל מס גבוה הוא גורם המדכא צמיחה כלכלית, מדכא יוזמה פרטית, מעודד העלמות מסים, מעודד בריחת הון (השקעה של הון בחו"ל), מעודד הגירה שלילית (בעיקר של בעלי השכלה גבוהה ובעלי הון). נטל מס נמוך הוא גורם המעודד את התופעות ההפוכות אולם יחד עם זאת נטל מס נמוך מדיי עלול לרמז על רמת שירותים נמוכה שמספקת המדינה לאזרחיה.
באופן פרדוקסלי קיימים מצבים (כאשר שיעורי המסים גבוהים מאד) שבהם הפחתת שיעור המס מגדילה את כמות המסים ואף מגדילה את נטל המס זאת מאחר שהפחתת מסים מעודדת פעילות כלכלית ומקטינה את שיעור העלמות המס העלייה בתוצר הזו מביאה להעמקת המס לבעלי ההכנסות הגבוהות (במדינה שבה מערכת מסים פרוגרסיבית). 

נטל המס בישראל
בשנים הראשונות להקמתה של המדינה ועד למלחמת ששת הימים נטל המס בישראל היה נמוך (פחות מ- 25%) ואיפשר את הצמיחה המהירה של המשק. זאת לנוכח מדיניות רווחה דלת התקציב שהונהגה, תשלומי העברה קטנים וסלקטיביים והוצאות ביטחון מצומצמות של בין 5% לבין 6% בשנה בלבד. תקופה זו ובעיקר לאחר 1954 התאפיינה בצמיחה כלכלית מואצת ונמשכת (מהמהירות בעולם) של עד 10% בשנה. לאחר מלחמת ששת הימים עלה מאוד נטל המס כתוצאה מעליה חדה בהוצאות וביטחון והשקעה ממשלתית בתשתית והגיע בתוך שנים אחדות לכ- 40%. לאחר מלחמת יום הכיפורים עלה עוד יותר נטל המס כתוצאה מעליה נוספת בהוצאות הביטחון והגיע ללמעלה מ- 45%. עליה זו בוצעה בין היתר על ידי הנהגת מס ערך מוסף בשנת 1976 בשיעור של 8% שהלך ועלה בהדרגה. רמת נטל גבוהה כזו פוגעת ביכולתו של המשק לצמוח (ולתופעות שליליות נוספות) ונעשו מאמצים להפחתתו בסוף שנות השמונים ירד נטל המס אל מתחת ל 40%. מאז ועד היום נעשים מאמצים להפחית את נטל המס אולם לנוכח צרכי הביטחון והצרכים האחרים הייחודיים למדינת ישראל הפחתה זו מוגבלת ונעשית בקצב איטי. על אף הפחתות המסים בעשור האחרון (הפחתת מס חברות, מס הכנסה, מע"מ, ביטול מס בולים ועוד) בשנת 2008 עלה נטל המס בישראל לרמה הגבוהה היותר מזה 9 שנים (כ- 38%) וזאת לנוכח הצמיחה הכלכלית שהביאה בעקיפין להעמקת הגביה. 

בהשוואה בין נטל המס המוטל בישראל לעומת המדינות המתועשות (שבהן נטל המס הממוצע לשנת 2007 הוא כ- 32%) יש להביא בחשבון כי חלק מנטל המס המוטל בחו"ל משמש למימון מערכת הפנסיה שמעניקה המדינה לאזרחיה. מאחר שבישראל מערכת הפנסיה ממומנת באופן אישי אין רואים בה מס ולכן אינה נכללת כחלק מנטל המס. גובה התשלום הממוצע להקמת מערכת פנסיה ממלכתית הוא כ- 5%. ולכן ניתן לאמר שלצורך השוואה בין ישראל לעולם יש לנכות 5% מנטל המס במדינות שבהן הונהגה מערכת פנסיה ממלכתית. 

 
מתוךויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לרשימת התורמים ראו כאן
הטקסט מוגש בכפוף ל-cc-by-sa"

 

 חזרה לקטגוריה  הדפס מאמר  שלח לחבר
שתף
מפת האתר | עורכי דין | דיני מיסים | קישורים מומלצים | חברה לבניית אתרים | חוקר פרטי